سامانه تصميم چيست؟

سامانه تصميم چيست؟ - تابناك

  • سامانه تصميم چيست؟ - تابناك

    به گزارش «تابناك»، به نقل از باشگاه خبرنگاران طي چند سال اخير روند طلاق در كشور رو به افزايش رفته است و به يك بحران براي بنيان خانواده‌ها تبديل شده است، بحراني كه رهبر معظم انقلاب چندسالي است كه نسبت به آن به مسئولان فرهنگي كشور هشدار مي‌دهند. ايشان با ابلاغ سياست‌هاي كلي خانواده به موضوع پيشگيري از طلاق به عنوان يكي از آسيب‌هاي اجتماعي تاكيد كردند.

    در بند ۱۳ سياست‌هاي ابلاغي خانواده از سوي مقام معظم رهبري به پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و عوامل تزلزل نهاد خانواده به ويژه موضوع طلاق و جبران آسيب‌هاي ناشي از آن با شناسايي مستمر عوامل طلاق و فروپاشي خانواده و فرهنگ‌سازي كراهت طلاق تاكيد شده است.

    براساس آمار در سال ۹۴ در كشور ۱۶۳۷۶۵ ثبت شده است كه اين رقم در سال ۹۷ به ۱۸۲ هزار و ۸۷۸ مورد رسيده است.

    روند طلاق در سال ۹۶ در كشور رو به افزايش بود به طوري كه براساس اعلام سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در ۶ ماهه سال ۹۶، ۳۵۱ هزار و ۳۸۳ ازدواج در كشور ثبت شده كه ۳ درصد كاهش ازدواج داشته و ۸۷ هزار و ۳۸۹ مورد طلاق ثبت شده كه ۶ درصد افزايش نشان مي‌دهد.

    درابتداي سال ۹۷ روند طلاق در كشور كندتر شد به طوري كه در سه ماهه اول سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۶۰ هزار و ۵۹۲ واقعه ازدواج با رشد ۲ درصدي نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۶ در كشور ثبت شده است.

    همچنين در همين مدت ۳۹ هزار و ۹۶۷ واقعه طلاق با كاهش ۳ درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته در دفاتر رسمي طلاق كشور به ثبت رسيده است. با روند افزايش طلاق در كشور در برنامه ششم توسعه سازمان بهزيستي متولي كاهش آسيب‌هاي اجتماعي به ويژه طلاق شد.

    براساس ماده ۱۱۹ لايحه برنامه ششم توسعه، سازمان بهزيستي مكلف شده است در راستاي كنترل و كاهش نرخ طلاق به ميزان ۲۰ درصد سال پايه در طول قانون برنامه، زمينه سازي لازم را از طريق مركز فوريت‌هاي اجتماعي و مددكاري و مراكز مشاوره و خدمات روانشناختي به عمل آورد و در جهت پيشگيري از اختلاف و بحران‌هاي خانوادگي و پيشگيري از وقوع طلاق و با كمك نهادهاي مردمي اقدامات خود را گسترش دهد.

    سازمان بهزيستي به منظور ارائه خدمات مشاوره‌اي به زوج‌ها درآستانه طلاق و منصرف كردن آن‌ها از طلاق به همكاري معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه سامانه‌اي به نام تصميم راه اندازي كرده اند. زوج‌هاي كه از ادامه زندگي منصرف مي‌شود و قصد طلاق دارند بايد قبل از مراجعه به دادگاه در سامانه تصميم ثبت نام كنند.

    اين سامانه زوجين را به نزديك‌ترين مراكز مشاوره و مددكاري ارجاع مي‌دهد. در مراكز مشاوره و مددكاري سعي مي‌شود خانواده‌ها را از طلاق منصرف كنند.

    پيشتر مظفري رئيس كانون سردفتران ازدواج و طلاق در رابطه با سازو كار مراكز مشاوره پيش از طلاق گفت: با تصويب قانون حمايت از خانواده و با ايجاد واحدهاي مشاوره در كنار دادگاه زوجين قبل از مراجعه به دادگاه براي انجام طلاق بايد به مشاوره خانواده مراجعه كنند كه اين عامل مفيدي براي جلوگيري از تصميمات زودگذر و از سر لجاجت خانوادگي براي انجام طلاق شد.

    وي بيان كرد: زوجين در اين مراكز مشاوره بايد ۵ جلسه حاضر شوند تا علت طلاق آن‌ها كارشناسي و موضوعات برطرف شود.

    مظفري گفت: تا قبل از سال ۱۳۷۰ زوجين براي انجام طلاق توافقي مستقيما به دفاتر طلاق مي‌رفتند و طلاق خود را ثبت مي‌كردند، اما قانونگذار قانوني را تصويب كرد كه زوجين قبل از طلاق بايد گواهي عدم سازش مي‌گرفتند تا سرعت مراجعه آن‌ها بابت طلاق كاهش پيدا كند.

    وي ادامه داد: اين راهكار قانوني نه تنها موجب حل مسئله نشد بلكه دادگاه بيشتر دراين باره استفاده شخصي مي‌كردند و با ايجاد واحد داوري و دريافت مبالغي از خانواده‌ها نقض غرض شد و اين مشكل در سال ۹۱ با تصويب قانون حمايت از خانواده برطرف شد.

    رئيس كانون سردفتران ازدواج و طلاق با اشاره به اينكه مشاوره خانواده از ۲۶.۱۲.۹۶ ابلاغ و از ابتداي سال ۹۷ اجرايي شده است، گفت: اين مشاوره‌ها در ده استاني كه آمار طلاق آن‌ها بالا است اجرا مي‌شود و اگر زوجين باوجود مشاوره از ادامه طلاق منصرف نشدند مي‌توانند گواهي بگيرند و در مرحله بعد به دادگاه خانواده مراجعه كنند.

    وي با اشاره به اينكه اين دستورالعمل از برج ۹ سال ۹۷ در تهران اجرايي شد، گفت: طبق گزارش بهزيستي بعد از اجراي اين دستورالعمل ۳۵ درصد از مراجعين طلاق توافقي از طلاق منصرف شدند كه اين آمار فقط در ماه اول نشان دهنده تاثير اين دستور در تصميمات لحظه‌اي است.

    درحالي كه رئيس كانون سردفتران ازدواج و طلاق از انصراف ۳۵ درصدي زوجين از طلاق بعد از شركت در كلاس‌هاي مشاوره خبر مي‌دهد، اما سازمان بهزيستي عملكرد سامانه تصميم را در منصرف كردن زوجين براي طلاق آن چنان موفق نمي‌داند.

    مجيد رضازاده معاون توسعه پيشگيري سازمان بهزيستي كشور در باره تاثير اقدامات سازمان بهزيستي و معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه در كاهش ميزان طلاق اظهار كرد: مراكز مشاوره پيش از طلاقي كه با همكاري سازمان بهزيستي و معاونت پيشگيري قوه قضاييه مشغول به فعاليت هستند، چندان موفق نبودند و ما پيش بيني اين موضوع را هم داشتيم، زيرا افرادي كه به مراكز مشاوره براي طلاق مراجعه مي‌كنند، پل‌هاي پشت سرشان را خراب كرده اند و اين زوج متقاضي طلاق را نمي‌تواند به راحتي به زندگي مشترك بازگرداند.

    وي افزود: كاري كه سازمان بهزيستي به زوجين متقاضي طلاق ارائه مي‌دهد، مشاوره است و ما تلاش مي‌كنيم كه به زوجين متقاضي طلاق كه داراي مشكلاتي از جمله اختلالات رواني و سوء مصرف مخدر دارند كمك كنيم، اما تعدادي از اين زوج‌ها از طلاق منصرف نمي‌شوند و ما به آن‌ها آموزش مي‌دهيم كه چگونه طلاق با آسيب كمتري داشته باشند.

    رضازاده بيان كرد: براي پيشگيري از طلاق بايد چندگام به عقب برگرديم و آموزش‌ها را از دوران كودكي و مدارس شروع كنيم.

    وي افزود: در دوران مدرسه خانواده‌ها علاقه دارند فرزندان شان مهارت‌هاي تست زني را ياد بگيرند و ما بايد مهارت‌هاي زندگي را به آن‌ها آموزش دهيم بنابراين اولويت در كودكي آموزش مهارت‌هاي زندگي است.

    معاون توسعه پيشگيري سازمان بهزيستي كشور گفت: گام دوم در كاهش طلاق، اموزش‌هاي پيش از ازدواج است.

 

 براي توضيحات بيشتر و دانلود بر روي عنوان زير كليك كنيد

سامانه تصميم چيست؟

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.